tirsdag den 22. juli 2014

Græsk yoghurt med rabarberkompot, mandler og blåbær

Muuumms - Morgenmaden i dag stod på denne lækre sag. For ja, jeg kunne ikke holde mig fra rabarberkompotten og så det var samtidig en god undskyldning for at vise dens anvendelighed.


























I princippet kan den også sagtens fungere som en forholdsvis sund dessert/aftensnack. Opskriften findes på gårsdagens indlæg - Rabarberkompot 

Bon Appétit og en masse sommerhilsner herfra!


mandag den 21. juli 2014

Rabarberkompot

Rabarber er en skøn grøntsag, som jeg slet ikke kan få nok af. Den er anvendelig i et hav af retter og som tilbehør. Derfor køber jeg ofte stort ind når de er i sæson, laver en stor omgang rabarberkompot og fryser den ned i mindre portioner til hårde tider. De kan også skæres ud og frysers i mindre stykker. De holder sig ca. 10 måneder på frost og en uges tid på køl.

Rabarberne er finest og lækrest i smagen i foråret, men kan også sagtens bruges sødet fx kompot senere på året omkring august.
Hvis man vil søde kompotten mere naturligt eller bare er glad for jordbær, kan man med fordel tilføje jordbær og skære ned på rørsukkeret i opskriften.

OBS: det naturlige sukkerindhold i rabarber kan variere og derfor er mængden af rørsukker kun vejledende. Smag dig frem.

Rabarberkompot

   600g rensede rabarber
   3dl rørsukker
   1 valinjestang

Skyl rabarberne og skær dem på skrå i mindre stykker. Vend rabarber sammen i en gryde med rørsukker, kornene fra- og selve vaniljestægerne. Stil den over en varm kogeplade og lad være med at røre for meget rundt mens det koger op. 
Sørg for at holde godt øje med rabarberne når det koger, for de skifter hurtigt konsistens og de må helst ikke nå at blive for bløde og trevlede. Selvom det er en kompot, synes jeg det er lækrest, hvis der stadig er lidt bid i. Men det er selvfølgelig en smagssag :)



Ved ikke at koge rabarberne helt ud er kompotten nemlig super anvendelig i et væld af retter efterfølgende. Den kan fx bruges sammen med:

 Græsk yoghurt og müsli til morgenmad (se opskrift på Hjemmelavet müsli & Marinerede bær)

 Boller (se opskrift på Koldhævede müsliboller med revet æble eller Koldhævede grovboller)
 Pandekager med is (se opskrift på FrkCurtings Pandekager)
 Rabarbertrifli (se opskrift på Sommerlig' Rabarbertrifli)
 På toppen af en cheesecake (se opskrift på Fabulous Cheesecake)
 Eller måske til en tærte?

Bon Appétit

fredag den 18. juli 2014

Kastanienallee - Uformel madkunst og god smag i Prenzlauer Berg, Berlin

Netop hjemvendt til Aarhus, efter igen at have været et smut i Berlin, må det være på tide at følge op på min tidligere mini-rejseguide "Oderbergerstraße - Afslappet og inspirerende storbystemning i Prenzlauer berg".
Specielt har jeg en forkærlighed for bydelen Prenzlauer berg, hvor vi plejer at have vores 'base'. Området har en skøn stemning og der er et utal af originale restauranter, cafeer, barer og butikker som er et besøg værd. Det sværeste er at beslutte, hvor man skal starte!


Denne gang har jeg specielt kastet mig over Kastanienallee, som løber på tværs af Oderbergerstraße (som jeg bloggede om sidst) og videre ind mod centrum/mitte. Derfor vil der i løbet af det næste stykke tid dukke nye anbefalinger og anmeldelser op her på bloggen, i takt med at jeg får tømt mit kamera.
Så hvis du planlægger et besøg i den tyske hovedstad indenfor den nærmeste fremtid, så er det bare med at følge med! :)



Hav det dejligt så længe, 
/FrkCurting




mandag den 7. juli 2014

FrkCurtings Pandekager

Min kærlighed til madlavning stammer primært fra min mor, som er mindst lige så passioneret omkring det som jeg er. Én ting får hun dog ikke æren for at have introduceret mig for og det er pandekager. Dem stod min far nemlig altid for...

Fra da jeg var helt lille og knapt selv kunne nå op til komfuret, lærte han mig at lave verdens bedste pandekager. Helst med lidt øl og friskrevet citronskal.
Det er blevet til mange lækre pandekager siden da og kke mindst forsøg med forskellige opskrifter. Efterhånden har jeg fået arbejdet mig frem til denne, som jeg nu synes var på tide at dele med jer.

Pandekager (ca. 12 stk alt afhængig af tykkelsen)
   6 æg
   60 g sukker 
   1 tsk vaniljesukker eller 1 stang vanilje

   1 lille knsp kardemomme
   75 g dansk hvedemel 
   25 g smeltet smør
   4 dl mælk (skift gerne 1 dl ud med øl)

   lidt friskrevet citronskal

Start med at piske æg, sukker, vaniljesukker/korn og kardemomme luftigt. Pisk derefter mel i og tilsæt til sidst det smeltede smør, mælk og citronskallen.
Dejen piskes godt sammen og stilles gerne en halv time på køl inden pandekagerne bages.

Ved at blande ingredienserne i ovenstående rækkefølge undgås klumper i dejen.


lørdag den 21. juni 2014

Hvid pizza med ricottacreme & parmaskinke

Pizzaer kommer ofte i mange udgaver og de fleste af os har en holdning til, hvordan vi foretrækker dem. 
Tyk eller tynd bund, hvid eller rød, proppet med topping eller helt enkel og minimalistisk? Netop derfor er det en god idé at eksperimentere lidt ind imellem. 
Jeg selv elsker den traditionelle italienske version, men er også fan af den mere 'snaskede' fordanskede udgave som min pizzamand leverer.. specielt når tømmermændende kalder. 


Når jeg selv har fingrene i dejen, kan jeg dog godt lide at holde det enkelt. 
Hold dig gerne til få gode råvarer og lav hellere et par forskellige pizzaer, i stedet for at klaske det hele sammen på én. Og frem for alt, lav din tomatsovs selv - det er super enkelt og smager så meget bedre.

Denne gang forsøgte jeg mig med en relativ enkel, tynd og hvid udgave - perfekt som forret eller snack. Pizzaen består af ricottacreme, parmaskinke, rødløg og basilikum.

Ricottacreme og topping til pizzaerne (2 pers)

   150 g ricotta
   2 fed presset hvidløg  
   2 spsk citronsaft
   1-2 spsk olivenolie
   salt og peber

   2 små rødløg i tynde skiver
   80-100 g parmaskinke i tynde skiver (røget laks fungerer også godt som et alternativ)
   2 håndfulde frisk basilikum
   evt. suppleret med små søde ovnbagte cherrytomater eller grillede artiskokker

Find en god opskrift på pizzadej (italiensk pizzamel er et must) og hav en dej klar til to pizzaer. Forvarm ovnen eller grillen til omkring 250 grader, gerne mere hvis du har mulighed for det.

Del derefter dejen i to og rul den tyndt ud på bagepapir.
Herefter røres ricottaen med hvidløg, citronsaft, olivenolie og smages til med salt og peber. Ricottacremen fordeles på de to bunde og de tynde skriver rødløg fordeles henover. 
Derefter bages de (gerne på en pizzasten) i 8-10 min. Sørg for at holde godt øje med dem. De skal blive svagt gyldne i kanten og bunden skal lige nå at blive sprød, men ikke brænde på. 
Når de er færdige toppes de med det resterende fyld, parmaskinke, basilikum og serveres straks - gerne med et godt glas rødvin.




Alternative toppings:

1. LAKS: Vend friskhakket dild i ricottacremen og prøv dertil røget laks og rucola i stedet for parmaskinke og basilikum. Ellers følges opskriften som den originale.

2. KARTOFFEL: Bag pizzaen med ricottacremen og suppler rødløgene med tynde skiver af kartoffel. Herefter toppes pizzaen som i den originale opskrift (basilikum kan eventuelt udskiftes med frisk rosmarin).


Bon appétit


mandag den 16. juni 2014

Rustikke fladbrød

Da jeg i foråret var et smut i Egypten, blev jeg vildt inspireret af deres køkken. De laver de lækreste retter af blandt andet squash og auberginer. Desværre var kokkene ikke de nemmeste at kommunikere med, så det var svært at lure deres opskrifter. Til gengæld fik jeg lejlighed til at følge med i beduinernes køkken ude i ørkenen, hvor de blandt andet bagte fladbrød. Fladbrødene blev brugt som tilbehør til det meste af deres mad og blev bagt på store varme sten over et bål.




Jeg har eksperimenteret lidt med opskriften og synes umiddelbart at denne fungere bedst. De er super nemme at bage, tager ingen tid og smager skønt. Så drop købeudgaven og prøv denne i stedet.

Fladbrød (10 stk) 
   2 dl vand 
   12 g gær 
   ½ tsk salt 
   1 tsk sukker 
   300 g hvedemel 

Start med at opløse gær, salt og sukker i lunkent vand. Rør derefter melet i dejen og ælt det godt. Lad dejen hæve i minimum 30 minutter. 
Herefter deles den i ti stykker og formes til boller, som rulles helt tyndt ud i godt med mel. Fladbrødene 'bankes' fri for overskydende mel og bages på en brandvarm pande eller pizzasten. De skal have omkring 1 minut på hver side, til de har fået lidt farve.  

Server dem herefter til din yndlingsret. Jeg har fyldt mine fladbrød med salat, avocado, hjemmelavet dressing rørt med friskost og grillet peberfrugt, samt krydret oksekød i strimler. 
Hvis ikke lige jeg havde spist de sidste, ville jeg også have kommet syltede rødløg i - dem finder du opskriften på her.

De fungerer desuden genialt som tilbehør til chili con carne eller til en forret/snack med fx haidari og humus.

Bon Appétit