fredag den 24. oktober 2014

Æblesnack med peanutbutter

Synes at det var ved at være på tide at slå et slag for peanut butter. Så det gør jeg her med min syndige og sunde yndlings-mellemmåltids-snack - æble med peanutbutter!
Jeg hiver tit en pose med æblestykker og en lille bøtte med peanut butter op af tasken, når jeg begynder at få svært ved at holde koncentrationen til forelæsninger eller under travle eksamensperioder. Det er et godt alternativ til slik og andet usundt, og holder en mæt i længere tid - genialt mellemmåltid!

Egentlig har jeg altid bildt mig selv ind, at jeg ikke kunne lide peanutbutter. For et års tid siden fandt jeg dog ud af, at det kun er den Amerikanske udgave med massere af tilsat sukker, som jeg ikke bryder mig om.
Jeg blev lokket til at smage Machandels økologiske peanutbutter og opdagede, at det var en helt anden sag! I modsætning til den Amerikanske søde udgave, hvor der oftest er tilsat rigelige mængder af sukker, palmeolie og aromaer, er der i Machandel-udgaven kun tilsat nødder og en smule salt.

Peanut butter fungerer godt som mellemmåltid, idet peanuts indeholder en masse fibre, protein, vitaminer og mineraler. Fedt udgør 55 procent af næringsstofferne, men består af de sunde enkeltumættede fedtstoffer, som er gode for kroppen. Det store indhold af fedt og protein giver en god mæthedsfornemmelse og er med til at stabilisere blodsukkeret. Derfor egner det sig perfekt som del af et mellemmåltid. Bare husk at spise det med måde.
Peanut butter er en god og nem snack sammen med æbler (og gulerødder for den sags skyld). Samtidig er den også genial sammen med æblerne i pandekager og forskellige asiatiske retter (fx i en soya-dip til vietnamesiske forårsruller). Muums!

Bon appétit

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentarer, spørgsmål, samt ris/ros er meget velkomment :)