onsdag den 15. maj 2013

Sæson for de velsmagende ramsløg..

Forleden da jeg var på arbejde, fik jeg et godt tip af en sød kollega om, at der voksede en masse ramsløg ved en lille sti bag min arbejdsplads på universitetet.
Derfor måtte jeg selvfølgelig lige om og plukke en ordentlig 'buket' inden jeg smuttede hjemad..


Ramsløg er fyldt med masser af C-vitamin og de er proppet med en masse antioxidanter. De titter frem i løbet af marts og er til at finde i de danske skove, krat og lignende frem til slutningen af maj. Så det er med at få fat i dem mens de er her :)

Både løg, stilke, blomster og blade kan spises, og de kan bruges i både kolde og varme retter. Smagen kan primært sammenlignes med hvidløg, men har også en snert af purløg og porre. Dog er de ikke helt lige så kraftige i smagen som hvidløg, så de kan bruges noget mere alsidigt.

Prøv fx. at lave en ramsløg pasta, ved at blende ramsløgene med en god olie (opbevares på køl. På den måde kan du bruge den som tilbehør til mad eller til at blande op i en god dressing.
De kan også anvendes som alternativ til hvidløg i aioli - du finder opskriften HER.

Senere kommer også en opskrift på et lækkert madbrød, bagt med en god portion ramsløg. Men det må i vente med, til jeg har afleveret mit bachelorprojekt ;)

Hav det dejligt så længe.
FrkCurting


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentarer, spørgsmål, samt ris/ros er meget velkomment :)